Jest to nazwa wsi położonej w centralnej Polsce w okolicach Spały. Co nas jednak tutaj przyciąga, to jeden z najdłuższych żelbetowych schronów jakie zbudowano w okresie II W.Ś. Tunel kolejowy w Konewce, bo o nim mowa, ma długość 385 m. Tunel wraz z całym otaczającym kompleksem schronów oraz bliźniaczym (prawie) obiektem w Jeleniu wchodziły w skład niemieckiego stanowiska dowodzenia "Anlage Mitte" z okresu II W.Ś. Budowę schronów w roku 1940 nadzorowała organizacja Todta.
Tunel był przeznaczony dla pociągu sztabowego złożonego z 10-14 wagonów. Po jednej stronie tunelu znajduje się korytarz, podzielony stalowymi drzwiami. Pozostała infrastruktura techniczna na terenie kompleksu jest połączona z tunelem trzema kanałami technicznymi.
Podczas ataku na ZSRR w 1941 roku, schrony nie zostały użyte. Ze względu na szybko posuwające się siły niemieckie, znalazły się na dalekim zapleczu działań wojennych.
Od połowy 1944 roku do końca wojny był wykorzystywany jako magazyn amunicji i bomb dla pobliskiego lotnika w Glinniku. Po wojnie, tunel służył m.in. za magazyn... "Centrali rybnej".
Więcej na temat kompleksu można znaleźć TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz